Week 2 2017

19-01-2017

Ok, als het goed is zit je goed op de rit en weer terug in het ritme zoals voor de vakantie.De basics heb je weer aardig onder de knie en je actieplan is uitgeschreven.

Wat zijn jouw volgende stappen?

Misschien lukte het deze week ook wel niet, of lukte het deels, zoals bij Jan Nico en Aiske. Wat naar voren kwam was dat Jan Nico eigenlijk nog te weinig eet. Als het niet voorbereid is, grijpt hij mis en eet hij niet. Voor hem is dit een valkuil omdat dit hem niet richting zijn doel helpt. Anderen die in eenzelfde communicatie
situatie komen, gaan naar winkel en kiezen vaak voor de makkelijk hap (kant-en-klaar, tankstation, snackbar, you name it).

Ook de avondmaaltijd schoot er deze week nog bij in. Ook dit kwam deels door voorbereiding, en deels ook door communicatie.

Aiske en Jan Nico zijn samen dit avontuur aangegaan, en zullen het ook samen moeten dragen en doen. Dagen zijn lang niet altijd hetzelfde, en zeker bij Jan Nico en Aiske is het leven snel, hectisch en wisselend. Dat kan je deels met voorbereiding ondervangen, maar communicatie is hierin ook van essentieel belang. Als de een later is van werk, kan de ander taken (boodschappen, koken) overnemen. Maar dit moet wel worden aangegeven!

En hierin komt ook het belang van een sociaal netwerk in beeld. Hoe meer mensen weten van jouw traject, des te meer support je hebt. Niet alleen om je op te peppen als je er even geen zin in hebt, maar ook bijvoorbeeld met koken. Als je vrienden weten waar je mee bezig bent, kan je samen eten maken (het is immers voor iedereen goed!) en mocht de vriezer een keertje leeg zijn en jij laat thuis, dan kan je misschien eens aanschuiven bij die goede vriend(in) (of een restje ophalen )

bottom line: hulp vragen is ok! Je hoeft het namelijk niet allemaal zelf te doen, maar anderen kunnen van de buitenkant vaak niet zien wat er nodig is.

Het zal vanuit jezelf moeten komen. En dan kan jij ze een andere keer uitnodigen en deze heerlijke ovenschotel maken!

Kabeljauwhaas met rijst en groente uit de oven:

  • Ingrediënten
  • 500 gram tomaten
  • half pak rijst
  • 600 gram kabeljauw(haas)
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt Vis met rijst
  • 3 uien, fijngesneden
  • 1 puntpaprika in reepjes
  • Keltisch zeezout
  • Peper
  • Boter

Kook de rijst voor en doe het in het bakblik als het klaar is. Fruit ondertussen de ui en knoflook tot ze glazig zijn. Halveer de tomaten en leg ze op de rijst,

samen met de paprika. Verdeel dan de ui en knoflook er over. Leg als laatste de vis bovenop en leg hier wat dunne plakjes overheen. Kruid naar smaak met peper en zout en zet dit zo’n 30 minuten op 160 graden in de oven.

Om onverwachte ogenblikken te voorkomen gaan Jan Nico en Aiske de week vooruit kijken. Wie kookt wanneer? Ze maken een weekmenu en zorgen dat de
boodschappen in huis zijn. Zo komt er meer rust in het gezin, én komt ook de avondmaaltijd gezond op tafel.

Doe jij met ze mee?

PS: vorige week hebben we ook gemeten:

Aiske:

Totaal nu al 4,5% minder vet.
Dat is totaal 5 kilo vet!
En spiermassa behouden.

Jan Nico:

Totaal nu al 3% minder vet.
Dat is totaal 3 kilo vet!
En 2 kilo spiermassa gewonnen.

Helemaal SUPER!!!!

Groet Mariska