Week 1 2017

19-01-2017

Allereerst: de allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar. Ik hoop dat je fijne feestdagen hebt gehad en genoten hebt van je dierbaren. Feestdagen en vakanties zijn vaak de tijden waarin de teugels wat losser raken t.a.v. voeding en training, en dat is ook prima. Het is namelijk helemaal niet zo cruciaal wat er gebeurt tussen kerst en oud&nieuw, maar veel belangrijker wat je doet tussen oud&nieuw en kerst! Tijd dus nu om weer stap voor stap terug te gaan naar de modus waarin we zaten voor de vakantie, terug naar de basics.

Heb je trouwens ook goede voornemens gemaakt voor 2017??

Veel mensen hebben het voornemen om af te vallen, te stoppen met roken, te gaan sporten en daarnaast vaak ook nog een hele rij met punten die er ook nog bijkomen. Het opschrijven is meestal makkelijk, maar dan komt de uitvoering…

Actieplan

En daarom dan ook de volgende vraag: heb je ook een actieplan gemaakt, HOE je deze punten gaat halen? Tuurlijk, inschrijven bij de gym is zo gepiept… Actieplanmaar uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je ook stipt 2-3x in de week gaat trainen! En er komen zeker dagen dat je geen zin hebt, het regent of er een andere reden is dat je niet wilt gaan. En dan??

Met voeding net zo: 180 graden om is garantie op “falen”. Want een patroon dat je in jaren hebt opgebouwd, is niet 1,2,3 verandert. Dat gebeurt ook in stapjes (zie voorgaande weken)

Wees realistisch

Wees daarom realistisch voor jezelf.

Jan Nico rookt bijvoorbeeld nog steeds en gaf aan het begin van het traject ook aan: ik weet dat het belangrijk is te stoppen, maar het geeft me teveel stress om het allemaal tegelijk te gaan doen. En daar was ik het helemaal mee eens.
Want als hij ook nog eens de druk had gehad van stoppen met roken, kon ik je op een briefje geven dat ofwel voeding, ofwel training, ofwel het stoppen met roken niet gelukt was.

Het leuke is dat hij inmiddels kleine shirts voor bij zijn maatpak kon aanschaffen deze kerst en zich een stuk fitter voelt J Dat is natuurlijk een supergoed resultaat, geeft weer motivatie om door te gaan en zo kan je steeds een stapje verder gaan.

Pak de draad weer op

Kortom: pak deze week de draad weer op van voor de feestdagen. Geef jezelf een week om weer in het ritme te komen en maak voor jezelf ondertussen een strijdplan.

Welke punten zijn er nodig om jouw doel(en) te gaan halen dit jaar? start

Deel ze op in realistische tussenstapjes en START! Start met hetgeen jou nu de minste moeite kost. Is die stap behaald, kies dan de volgende etc. Etc. Net zolang, tot je jouw doel hebt behaald!

Want “you don’t have to great to start, but you have to start to be great” (Zig Ziglar)

Groet Mariska