Motivatie, Drive, Discipline & Doorzettingsvermogen (1)

07-06-2017

Jan Nico vroeg of ik als coach in wilde haken op zijn blog van afgelopen week m.b.t. dit onderwerp. Er zijn duizenden boeken geschreven over deze onderwerpen, daarom zal ik het verdelen in kleinere duidelijke blogs waarmee je meteen aan de slag kunt gaan.

Ik denk dat iedereen dit soort fases en momenten heeft van veel motivatie, dat alles super loopt en op een gegeven moment om wat voor reden dan de motivatie wegvalt, de dingen niet lopen zoals je eigenlijk wilt je je ritme kwijt bent, niet helder genoeg je doel in beeld hebt, verkeerde, onbewuste keuzes maakt en voor je het weet weer bij af bent of soms nog erger.

In deze blog(s) ga ik dieper in op de mechanismen hoe ons brein werkt en wat er voor nodig is om steady, stap voor stap je doelen te halen en dat motivatie niet de sleutel is tot lange termijn succes.

MOTIVATIE

Het begint met motivatie, de aanwakkeraard. Motivatie is, het gevoel dat je aanzet tot het beginnen (en afmaken) van een taak. Je herkent het vast wel van de goede voornemens en doelen voor het nieuwe jaar?

Je begint met een nieuw programma, je stort je er volledig in, omdat je nieuwe prikkels krijgt en gaat er helemaal voor. Na een dag, weken, paar maand valt die motivatie weg, omdat het een keer anders loopt, de verleiding te groot was en kost het je veeeel meer moeite om X te blijven doen of nog erger dat je motivatie helemaal weg is en je niets meer doet en eigenlijk weer op het oude niveau staat.

Het verschil is dat je nog gefrustreerder bent en de drempel nog hoger is om in de toekomst weer een poging te doen, want het is de afgelopen 10 pogingen ook niet gelukt, ik kan het niet etc en je blijft hangen in die negatieve spiraal.. Wist je dat meer dan 80% na de eerste maand al gestopt is?

Herkenbaar?

Dit heeft oa te maken met je innerlijk kompas die niet geijkt is op het nieuwe doel waardoor je jezelf blijft saboteren. We worden tenslotte 95% van wat we doen gedreven door ons onderbewuste. We zullen in onszelf die motivatie voor X moeten opwekken en uitzoeken.  Waarom willen we dit zo graag? Je ziet het met stoppen met roken. 10 pogingen niet geijkt en het mislukt, de 11e keer is er intern iets veranderd, het kompas is geijkt en van de een op andere dag is de persoon gestopt. Daarbij komt ook nog dat we in ons brein een deel hebben dat gericht is op overleven. Elke nieuwe verandering geeft een stress signaaltje en je brein, lichaam zegt: “ niet goed, niet doen, het is prima zoals het is want we overleven, stop er mee, blijf zitten” etc etc…

Een vraag aan jou: Denk je dat elke topsporter elke dag, jaar in jaar uit gemotiveerd is?

Nope, echt niet, die heeft ook echt dagen, weken dat hij geen zin heeft, geen records zet en het heel veel moeite kost.. Wat is het verschil tussen jou en de topsporter? Welke eigenschappen zul je moeten beheersen?

  • Heb een helder, concreet en uitdagend doel (van A naar B)
  • Begin met een doel voor de komende 12 weken
  • Heb een brandend verlangen dat je dit ook echt echt wilt behalen, iets waar je wakker van ligt

(dit gaat veel dieper dan in shape op het strand verschijnen)

  • Weten waar je exact staat aan de start (Waar sta je op A, wie ben je?)
  • Nu je weet waar je naar toe wilt en weet waar je staat weet je ook wat er dus voor nodig is om X te bereiken (wat zit er tussen A en B, the gap)
  • Maak een stappenplan met wat er allemaal nodig is X te bereiken.
  • Verdeel dit in kleine behapbare dagelijkse en wekelijke acties en evaluatie momenten om meetbaar te zien of je “on track bent” of dat je bij moet stellen. Zo blijf je in controle!
  • Krijg controle over je beperkende en negatieve stemmetjes en patronen die dagelijks op de voorgrond treden

Om je motivatie hoog te houden zul je dagelijks bewust bezig moeten zijn met hetgeen je wilt bereiken.

De topsporter doet ook dingen die hij moet doen, die hem helpen de top te bereiken ook al heeft hij er niet altijd zin in. Hij weet wat er moet gebeuren om die top te bereiken, te behouden en laat zich niet lijden door zijn beperkende-, negatieve patronen en interne stemmetjes die hem er van weerhouden zijn doel te behalen..

Hoe graag wil jij je doel behalen en wat heb je er voor over om dit te bereiken?

Nu je dit gelezen hebt ga met de vragen aan de slag. Bepaal je doel, maak een stappenplan, maak een actieplan en wordt je bewust van de “oude” stemmetjes die je op hetzelfde niveau houden en laat ze niet de overhand krijgen. Is het spelletje simpel, JA, gemakkelijk NEE. Het is en blijft elke dag een uitdaging, waarbij je dagen hebt dat je er doorheen vliegt en dagen dat het je heel veel moeite kost. Voor mij, voor jou, voor de topsporter, voor iedereen.

Hoe lang wil je nog wachten, hoe lang wil je nog uit blijven stellen met wat je ECHT wilt bereiken? De tijd tikt door. Begin vandaag met de eerste (kleine) stap.

Maak met jezelf en een buddy de afspraak, echt de commitment om niet te stoppen, voordat jij, jullie je doel behaald hebben.

In een volgend deel gaan we hier nog dieper en verder op in. Als je vragen over deze blog hebt stuur ze naar info@mHealth247.nl  en we zullen ze behandelen.

Groet Anne Bart