Tips

19-06-2016

Misschien heb je wel al eens gezegd: ik doe het niet meer! Ik stop geen energie meer in deze k$%#@ziekte. Vaak gebeurt dit op momenten waarop de behandeling moeilijk verloopt ondanks je inzet. Ken je dat gevoel, wanneer je keihard gewerkt hebt aan betere waarden en dan vol goede moed je HbA1c laat bepalen, om van een kale reis naar huis te komen met een stijging van 1%? Niet fijn, absoluut niet fijn. Dat zijn momenten waarop je de handdoek in de ring wilt gooien. Je hebt er genoeg van. Je laat je hoofd hangen en weet niet meer van welk hout pijlen te snijden.

duimDit is juist het moment waarop je steun kan gebruiken. Niet alleen van je diabetesteam, maar ook van lotgenoten, van mensen die weten wat het is om dagelijks te moeten vechten tegen de “suikerkaai”. Zoek een buddy waarbij je even kan uithuilen en ga er dan weer tegenaan. Weet je niet meer hoe? Ben je je motivatie kwijt? Hier zijn alvast enkele tips om er weer tegenaan te gaan.

  1. Wees niet zo hard voor jezelf. We krijgen elke dag te maken met cijfers. De waarden die we te zien krijgen op onze glucosemeter, zijn niet altijd even vriendelijk voor ons. Het zijn cijfers, het is geen waardeoordeel over jou. Laat je niet ontmoedigen en aanvaard wat geweest is. Kijk vooruit. Het verleden kan je niet veranderen, de toekomst kan je niet bepalen, maar wat je vandaag doet, is winst! Maak er een goede gewoonte van, om jezelf een schouderklopje te geven voor elke “goede” waarde. Bij “minder goede” waarden mag je de diabetes de schuld geven, zolang je jezelf maar voorhoudt om een nieuwe poging te wagen.
  2. Probeer zaken positief te benaderen. Misschien kan je in een moeilijke periode alleen maar denken aan de mogelijke complicaties die je kan opbouwen? Dat werkt niet echt motiverend, als je iets moet doen om erger te vermijden. Wat zou je er van zeggen om voor jezelf te noteren hoeveel voordeel je doet met het in handen houden van je diabetes? Voel jij je niet beter wanneer je zus en zo doet? Schrijf deze overwinningen in een schriftje en lees ze regelmatig, zodat je jezelf herinnert aan manieren om je diabetes weer op de rails te krijgen.
  3. Doe dingen die je graag doet. Laat diabetes niet altijd de bovenhand krijgen. Vermijd geen activiteiten als uitstapjes, sport, uit eten gaan, werk, .. omdat je diabetes hebt. Verman jezelf en zorg goed voor jezelf, zodat je kan blijven doen wat je graag doet. En wat je graag doet, vraagt veel minder moeite.
  4. Leg jezelf realistische doelen op. Kom je van een HbA1c van 13%? Verlang dan niet dat je binnen de 3 maanden op 7% zit. Kleine stapjes vooruit zijn ook stapjes. Blijf eerlijk met jezelf en maak jezelf niet gek met zaken die veel te hoog gegrepen zijn. Heb je jouw doel van een gemiddelde van 180 mg/dl (10 mmol)gehaald? Bravo! Prijs jezelf en probeer om dat doel nog iets naar beneden te halen.
  5. Vergelijk jezelf niet met lotgenoten. Iedereen is anders. Iedereen leeft anders en iedereen ervaart zijn diabetes anders. Wat voor een ander een makkie is, is voor jou misschien gewoon niet haalbaar omwille van je werkuren, de samenstelling van je gezin, je financiële mogelijkheden of de manier waarop jouw lichaam meewerkt. Het gaat over JOU. Stel doelen die voor JOU haalbaar zijn en wees fier op wat je bereikt hebt.
  6. Maak niet teveel voornemens ineens. Als je EN je voeding wilt verbeteren EN meer wilt gaan bewegen EN ook nog eens 7x per dag wilt prikken, dan wordt het algauw teveel. Pak de dringendste kwestie eerst aan. Prik je veel te weinig? Maak er dan een sport van om de volgende dag zeker te prikken voor elke maaltijd. Gaat het prikken weer vlotter, pak dan je voeding aan.
  7. Zoek een uitlaapklep om alle frustraties eens los te kunnen laten. Dat kan yoga zijn of rotsklimmen of heel luid zingen. Wat jij maar leuk vindt en wat jou ontspanning brengt. Dat ventileren is heel belangrijk om stoom af te laten. Teveel druk weegt door en dat zie je ook weer terug in je waarden.
  8. Verzorg jezelf goed. Zorg voor je lichaam alsook voor je geest. Mensen met chronische aandoeningen hebben al genoeg te verduren. Geniet van een lang, warm bubbelbad. Gun jezelf een extra beurt bij de kapper of plan een manicure/pedicure met je beste vriendin. Ga zwemmen met je partner of uitwaaien aan zee. Neem een abonnement op de bioscoop of ga op weekend met je zussen en doe eens lekker gek.
  9. Neem jezelf voor om minstens 3 dagen in de week geen koolhydraten meer te eten na 20u. Gun jezelf hiermee een betere nachtrust, een beter gewicht en minder kans op nachtelijke hypo’s. Dat knabbelen op de bank is een gewoonte geworden. Zorg dat je iets anders te doen hebt.
  10. Wist je dat je meer gedaan krijgt van je diabetesteam als je zelf gemotiveerd bent? Extra strips nodig nu je meer wilt meten? Overtuig je team van je motivatie. Klaar voor een pomp? Motiveer je beweegredenen. Een lang gezicht en geen meetwaarden om voor te leggen, zullen je niet vooruit helpen.

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw tips. Heb jij de ultieme tip om jezelf te motiveren als het niet zo lekker loopt? Laat het weten!

Zoete groet,

Cathy